Autor Wątek: Obieg dokumentów - EZD  (Przeczytany 25893 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline marcia

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 305
  • Płeć: Kobieta
Obieg dokumentów - EZD
« dnia: Luty 03, 2012, »
Chciałam Was podpytać, czy może ktoś już działa w EZD? Jeśli tak, to jakie macie odczucia lub uwagi? U nas jest to na chwilę obecną system wspomagający, który od następnego roku będzie podstawowym. Na razie jest trochę do ogarnięcia :D
« Ostatnia zmiana: Marzec 06, 2012, wysłana przez Jarek »
"Życie jest zbyt krótkie, by było małe." B. Disraeli.

Offline marcia

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 305
  • Płeć: Kobieta
Odp: EZD
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 12, 2012, »
"Życie jest zbyt krótkie, by było małe." B. Disraeli.

Offline archiwistka90

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 153
Odp: EZD
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 28, 2012, »
U nas, mimo posiadania od 2009 r. systemu elektronicznego, nie zapowiada się na wdrożenie EZD, o co, jako archiwista zabiegam niesamowicie :)

Chętnie poczytam Twojego bloga :)

Offline marcia

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 305
  • Płeć: Kobieta
Odp: EZD
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 29, 2012, »
Mam nadzieję, że uda mi się na nim zamieścić z czasem więcej informacji na temat EZD :)
"Życie jest zbyt krótkie, by było małe." B. Disraeli.

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Odp: Obieg dokumentów - EZD
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 14, 2012, »
Wprawdzie instytucja, w której pracuję nie podpada pod przepisy rozporządzenia z 18.01.2011, niemniej planujemy  przejśc na system EZD opierając się o dotyczące go zapisy nowej IK wprowadzonej w/w rozporządzeniem. W związku z tymi planami mam kilka wątpliwości:

Dokumenty nadesłane w formie papierowej są w kancelarii digitalizowane i rejestrowane w systemie. Przy czym odwzorowania cyfrowe trafiają do EZD, a papierowe oryginały (bezpośrednio z kancelarii) do składu chronologicznego, gdzie przechowywane są w układzie w jakim zostały zarejestrowane (a więc wg numerów kancelaryjnych) bez podziału na poszczególne sprawy, klasy rzeczowe i kategorie archiwalne.  Analogicznie postępuje się z dokumentacja nadesłaną na nośnikach informatycznych. --> jak dotąd wszystko jasne i przejrzyste :)

Materiały ze składu chronologicznego są po 2 latach od zakończenia sprawy, której część stanowią przekazywane do AZ, a materiały ze składu informatycznych nośników danych - brakowane (za wyjątkiem tych, których nie skopiowano do EZD - one również trafiają do AZ).
Przy przekazywaniu dokumentacji ze składu chronologicznego układ tej dokumentacji musi pozostać niezmieniony --> wciąż jasne   :)

Teraz (wreszcie ;D) czas na moje wątpliwości:
- W składzie chronologicznym materiały uporządkowane są tylko wg numeru kancelaryjnego (bez podziału na poszczególne sprawy), natomiast przejmowana do AZ jest dokumentacja konkretnych spraw. Jak to w praktyce pogodzić z zapisem mówiącym o pozostawieniu dokumentacji przejmowanej ze skł. chronol. w układzie niezmienionym?
Jeśli przejmuję ze składu chronol. pisma dot. konkretnych spraw, będę musiał oddzielić je od pism dot. tych spraw, które jeszcze nie kwalifikują się do AZ. Nierzadko burząc przy tym układ wg numerów kancelaryjnych.

Przkładowo: w składzie chronologicznym mam pisma z nr kancelaryjnymi od 1 do 100 dotyczące 10 różnych spraw. Od zakończenia 3 spraw minęło 2 lata, w związku z czym pisma ich dot. (przykładowo o nr kanc 1, 7, 23, 31, 45, 52, 57, 78, 83, 99) powinny trafić do AZ. Widzę tu 2 problemy:
1 - Jeśli wyłączę ze składu chronol. te konkretne pisma, to czy nie dojdzie do rozbicia w/w układu (który miał pozostać niezmieniony).
2 - Czy przejmując w/w pisma do AZ powinienem rozdzielić je na poszczególne sprawy, czy przejąć jako jeden zbiór (w kolejności nr kanc)?

Zależy mi przede wszystkim na opiniach tych z Was, u których wprowadzony został system EZD.
Wiem, że jeszcze nie dokonywaliście przejęcia do AZ materiałów gromadzonych zgodnie z nowymi przepisami, ale zapewne zastanawialiście się jak ma to w praktyce wyglądać. Może ktoś z Was konsultował się w tej sprawie z AP? Proszę podzielcie się swoimi opiniami/przemysleniami itp.

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Obieg dokumentów - EZD
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 14, 2012, »
No i chcąc nie chcąc wracamy do naszej dyskusji nt. tego od czego obliczamy czas przekazania dokumentacji do az/składnicy  :)
http://www.ifar.pl/index.php/topic,2109.15.html

W tym wypadku IK mówi wyraźnie (par. 38 ust. 1) że zbiór ze składu przekazuje się rocznikami, niczego nie wyłączamy.
Jarek Orszulak

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Odp: Obieg dokumentów - EZD
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 14, 2012, »
Tak, tylko jak to się w praktyce ma do zapisów z par. 37, wg którego do AZ przejmujemy akta spraw zakończonych po 2 latach od ich zakończenia.
W składzie chronologicznym dokumenty są uporządkowane w kolejności rejestracji w EZD, bez podziału na sprawy. Jeśli zatem część dokumentów zarejestrowanych w systemie i umieszczonych w składzie np. w roku 2012 należy do spraw zakończonych w tym samym roku to trafią one do AZ w 2015. Natomiast dokumenty zarejestrowane również w 2012, ale przynależące do spraw ciągnących się kilka lat trafią do AZ odpowiednio później.
Siłą rzeczy zbiór powstały w przykładowym 2012 r. zostanie rozbity ???

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Obieg dokumentów - EZD
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 14, 2012, »
Ale się uparłeś na te sprawy zakończone  :)
W tym wypadku nie ma znaczenia czy sprawy będą zakończone czy nie - chodzi o pisma (przesyłki) zarejestrowane w danym roku. Nie ma mowy o żadnym rozbijaniu tego zbioru na etapie przekazywania do az, pojawi się tu jedynie rozdział na przesyłki w pełni i nie w pełni odwzorowane.
Jarek Orszulak

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Odp: Obieg dokumentów - EZD
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 14, 2012, »
Albo pomiędzy par. 37 i 38 IK zachodzi (w pewnych okolicznościach) wewnętrzna sprzeczność, albo ja czegoś nie rozumiem :'(
Ok, zatem wszystkie przesyłki (ze składu chronologicznego i informat. nośników danych) zarejestrowane w danym roku są po 2 latach w komplecie przekazywane do AZ. Nawet jeśli sprawy, których dotyczą są wciąż w toku?

I co z przesyłkami, dla których nie wykonano pełnego odwzorowania cyfrowego? Zgodnie z par. 21, ust. 7 IK mają one trafić do składu do składu dopiero po zakończeniu sprawy. A jeśli będzie się ona ciągnęła dłużej niż przewidziane 2 lata?

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Obieg dokumentów - EZD
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 14, 2012, »
Słuszna uwaga. Założenie jest jednak takie że skład ma swoją ewidencję, w której zawsze można odnotować ruch dokumentacji, tak jak w dotychczasowej ewidencji az. Elektroniczne akta spraw i przesyłki ze składów będą po prostu traktowane odrębnie, mimo że zawierają dane ze sobą powiązane.
Jarek Orszulak

Grzegorz

  • Gość
Odp: Obieg dokumentów - EZD
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 24, 2012, »
Też w kwestii EZD ale z innej beczki. Czy ktoś ma doświadczenia (dobre, złe) z modułem archiwum zakładowego w ramach ezd? Tak wiem, to niekoniecznie musi być moduł wiem ale tak się jakoś dzieje, że często jest to osobny moduł i najczęściej nie jest jeszcze skończony... ;) Tak jest w większości systemów, które miałem okazję zobaczyć.

Konkretnie chciałem zapytać o sprawę potwierdzania zmianę statusu spraw prowadzonych wyłącznie w postaci elektronicznej z OZ na archiwalny. Wg. instrukcji archiwalnej (tej dla jst - innych przepisów nie ma w tym zakresie) jest mowa, że to ma się dziać automatycznie i czynność nie wymaga spisu zdawczo-odbiorczego. Dlatego moja wątpliwość jak ma to "widzieć" archiwista zakładowy? Jeśli automatycznie i bez spisu to nie potwierdza przejęcia tej części dokumentacji pod swoją opiekę?

Będę wdzięczny za podzielenie się posiadanymi doświadczeniami w tym zakresie.

Offline archiwistka90

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 153
Odp: Obieg dokumentów - EZD
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 25, 2012, »
Akurat u mnie - jak już pisałam - mamy obieg, nie mamy EZD, nie ma odrębnego modułu, tylko "archiwum" jest jedną z funkcjonalności. Ostatnio na wersji testowej próbowałam stworzyć paczkę archiwalną z przykładowej sprawy, ale okazało się, że to nie działa. Informatyk jest w trakcie sprawdzania i wołania od firmy dostarczającej oprogramowanie do naprawienia funkcjonalności, ale jak powiedzieli: mają czas, w sumie żadne urzędy nie korzystają z tego jeszcze.

Grzegorz

  • Gość
Odp: Obieg dokumentów - EZD
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 25, 2012, »
trochę nie rozumiem co to znaczy: "mamy obieg, nie mamy EZD" ale to mniejsza.... Moje pytanie podyktowane było inna wątpliwością. Zanim z systemu sprawy w postaci paczki archiwalnej przekaże się do ADE muszą pojawić się sprawy zarchiwizowane. Kłopot jednak taki, że albo system nieskończony bo jest jeszcze czas... albo nie spełnia wymagań stawianych przepisami (zwłaszcza w zakresie AZ). Dlatego trudno tutaj usłyszeć coś konstruktywnego...

Offline szycha

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 179
Odp: Obieg dokumentów - EZD
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 25, 2012, »
My mamy EZD ale nie mamy jeszcze modułu archiwalnego, mamy mieć dopiero w przyszłym roku;) ale!! w tym tygodniu ma być u nas firma z jakimś programem do obiegu dokumentacji i mają też przywieźć moduł archiwalny. Jeśli macie jakieś pytania odnośnie modułu, które was nurtują to piszcie, postaram się ich o wszystkiego wypytać, no chyba, że nie zostanę zaproszony na prezentacię:P

Grzegorz

  • Gość
Odp: Obieg dokumentów - EZD
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 25, 2012, »
A nie, to ja firm, które "mówiły", że mają funkcję AZ widziałam kilka ale w praktyce zawsze czegoś brakowało i zawsze bardzo podobne odpowiedzi słyszałem: no to nie działa jeszcze   ale z tym się nie pieszy bo to od razu nie musi działać :) ale jak nie działa to jak to przetestować?
A pytanie powtórzę raz jeszcze: w jaki sposób archiwista zakładowy jest "powiadamiany" o tym, że że dana komórka "przekazuje mu" sprawy OZ? W systemie tradycyjnym mamy spisy z-o i fizyczne przekazanie... w systemie elektronicznym spisy nie są wymagane, a jedynie sprawy zmieniają status z OZ na archiwalne i już. Kłopot zaczyna się gdy mamy sprawy prowadzone wyłącznie w systemie i nie ma żadnego "papieru"....