Autor Wątek: Dokumentacja elektroniczna w archiwum zakładowym  (Przeczytany 3905 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline albinka

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 83
Dokumentacja elektroniczna w archiwum zakładowym
« dnia: Kwiecień 23, 2010, »
Witam
czy ktos z Panstwa ma w swoim archiwum dokumenty elektroniczne (plyty CD, dyskietki, inne). Jak sie zabrac do ich archiwizowania? Jestem po wstepnejl lekturze Dz. U. 2006r, nr 206, poz. 1518, 1517, 1519 i mam w glowie metlik. Jak wyglada spis zdawczo- odbiorczy takich dokumentow? Co jesze powinnam poczytac, zeby mnie troszke rozjasnilo?
Prosze o pomoc
A.
« Ostatnia zmiana: Maj 11, 2010, wysłana przez Jarek »

Offline luke

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 23, 2010, »
Albinko,
jakąś formą pomocy, niestety kosztowną (480 zł), może się okazać XIV edycja seminarium z cyklu: EWIDENCJA I ARCHIWIZACJA DOKUMENTÓW ELEKTRONICZNYCH, która odbędzie się w Warszawie 26 maja 2010 r. Wykładać będzie m.in. Kazimierz Schmidt, który o dokumencie elektronicznym na tym forum napisał niemało :)
Szczegóły pod adresem:
https://www.cpi.com.pl/imprezy/2010/ade/formularz_zgloszeniowy.php

Mam jednak nadzieję, że forumowicze pomogą ....,
za darmo  ;D


Offline albinka

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 83
dokument elektroniczny- cnd pytan i watpliwosci.
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 23, 2010, »
a co z JRZWA? czy powinien byc w nim zapis, ze kategorie archiwalne w nim zawarte odnosza sie tez do dokumentow elektronicznych (ta sama tresc dokumentu, ale inna forma zapisu: wersja standardowa- papierowa i wersja nowa- elektroniczna)?.
I co z zaktualizacja: gdy za 10 lat ktos bedzie chcial sobie poczytac taki dokument, a bedzie ona zapisany na nosniku, do ktorego bedzie dostosowany czytnik tak przestarzaly, ze powszechnie nieuzywany? I kto ma zajac sie kopiowaniem dokumentow elektronicznych na nowsze urzadzenia: archiwista, czy informatyk? I te metadane? czy maja byc zapisane w wersji papierowej i dolaczone do dokumentu elektronicznego? A na spisie zdawczo- odbiorczym sa one ujete gdzie? w ktorej rubryce? M moze te metadane tworzy archiwista na podstawie przekazanych mu dokumentow elektronicznych???
Prosze o jakies wskazowki
A.

Offline albinka

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 83
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 23, 2010, »
Bylam kiedys na takim szkoleniu, zaplacilam i dowiedzialam sie, ze ...wszystko jest jesszcze w powijakach. Zdaje sie, ze tylko jedna z uczestniczek probowala cos dzialac w tej materii w swojej instytucji,ale szlo jej opornie. Nawet nie mam z nia kontaktu- nie przedstawila sie. Ze szkolenia wywiozlam tylko tyle, ze wlasciwie nie wiadomo jak sie zabrac do archiwizowania dokumentacji elektronicznej, bo nawet archiwa panstwowe tak do konca nie wiedza, jak sie do tego zabrac.
A.

Grzegorz

  • Gość
Odp: dokumentacja elektroniczna
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 23, 2010, »
O dokumentach elektronicznych o których mowa w przytaczanych przez albinke rozporządzeniach możemy mówić o ile znajdują się w systemie teleinformatycznym (co to system to proszę sobie sięgnąć do definicji w ustawie o informatyzacji podmiotów...). Dlatego dokumenty na płytkach, dyskietkach itp. są w zasadzie tylko albo kopiami cyfrowymi dokumentów papierowych i wówczas istotny jest papier a nie taka kopia albo nie zostały utrwalone w postaci analogowej ale wówczas nie są najpewniej podpisane odpowiednim podpisem cyfrowym i też nie stanowią dokumentów ewidencjonowanych. Obecnie większość instytucji nie ma możliwości prowadzenia spraw w postaci tylko elektronicznej bo nie pozwalają na to instrukcje kancelaryjne więc ciągle obowiązuje nas drukowanie i to jest interesująca nas postać dokumentu ;).
Rozporządzenia 1517, 1518 i 1519 będą zmienione najpewniej do końca roku ze względu na istotne zmiany jakie znalazły się w przytaczanej ustawie o informatyzacji, a które wchodzą w życie już w czerwcu br. Na razie ciągle dużo niewiadomych... Na pewno czeka nas jednak mała rewolucja ze względu na zmiany w KPA i tutaj dobrze radze się temu przyjrzeć bo dla wielu zwłaszcza urzędów administracji to będzie spory szok! Przygotowywana jest także zmiana obowiązujących większość podmiotów normatywów (jrwa, instrukcja kancelaryjna i archiwalna) już pod kątem dokumentu elektronicznego ale po pierwsze wejdzie w życie od 1 stycznia 2011 po drugie to tylko dla podmiotów które mają system teleinformatyczny!! Szczegóły na temat zmian na stronach MSWIA i pewnie tez na stronie NDAP się pojawią...
Polecam też śledzenie informacji jakie pojawiają się w kolejnych numerach IT w Administracji....

ufff to tyle tak na szybko ;)
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 23, 2010, wysłana przez Grzegorz »