Autor Wątek: Udostepnianie kopert dowodowych  (Przeczytany 1327 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Danutka

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 101
Udostepnianie kopert dowodowych
« dnia: Październik 10, 2023, »
witam,
mam pytanie odnosnie podstawy prawnej udostepniania kopert dowodowych osob zmarlych. Spotkalam sie z informacja ze mozna je udostepnic na podst. art 23  kodeksu cywilnego który w sposób ogólny chroni dobra osobiste człowieka,
 prawo do kultu zmarłego członka rodziny ktore jest  podstawą do żądania udostępnienia dokumentów osobom bliskim zmarłego.
Rowniez spotkalam sie z opinia ze interes prawny dostepu do kopert dowodowych zmarlych jest na podst. art. 16a ust. 1 ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, zgodnie z którym każdemu przysługuje prawo dostępu do materiałów archiwalnych. Koperty dowodowe powstałe do 1979 r. posiadają kategorię archiwalną ?A?, co samo w sobie oznacza że są one materiałami archiwalnymi.
I tu moje pytanie: czy to ze koperta dowodowa ma kat. A oznacza ze kazdy moze miec do niej wglad? Nie mam tu pewnosci, wydaje mi sie ze nie. Bo w zasadzie ona od poczatku swego istnienia ma kat. A, a przeciez nie udostepniamy kazdemu kto chce kopert dowodowych. Czy dopiero, no nie wiem, np. po 25 latach od smierci mozna taka koperte udostepnic na podstawie ustawy o archiwach?
Juz sama sie w tym pogubilam, i bardzo prosze o pomoc na jakiej podstawie prawnej mozna udostepnic lub odmowic dostep do kopert dowodowych osob zmarlych, ktore jeszcze nie zostaly przekazane do archiwum panstwowego i nadal sa w archiwum zakladowym urzedu.
ps. przepraszam za pisownie bez polskich znakow, ale mam chwilowa awarie

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Odp: Udostepnianie kopert dowodowych
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 10, 2023, »
Do udostępniania materiałów archiwalnych na mocy art. 16a są zobowiązane podmioty, o których mowa w ust. 2 tego artykułu (archiwa państwowe, archiwa wyodrębnione, jednostki z powierzonym zasobem archiwalnym, biblioteki i muzea).

Moim zdaniem w Twojej sytuacji jednostka nie ma ani obowiązku, ani zakazu udostępniania.

W chwili śmierci osoby, której dokumenty dotyczą ustały przesłanki uniemożliwiające udostępnienie zawartych w dokumentach informacji, takie jak ochrona danych osobowych, czy dóbr osobistych (ta ostatnia kwestia jest sporna, ale przeważa pogląd, że ochronie podlegać mogą jedynie dobra osobiste żyjących).
Z drugiej strony nie ma też żadnych przepisów obligujących do udostępnienia tej dokumentacji osobom postronnym.
Zatem decyzja należy do kierownika podmiotu (zgodnie z art. 35 UNZA).

Offline Danutka

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 101
Odp: Udostepnianie kopert dowodowych
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 11, 2023, »
Dziękuje za odp.
A jeszcze jedno pytanie, bo takie mi zadano i sama mam wątpliwości:
Zgodnie z par. 2 ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodami osobistymi  - za udostępnienie danych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych pobiera się opłatę 31 zł.
A jak to się ma w przypadku, jeśli ktoś chce udostępnienia koperty osoby zmarłej, gdzie koperta ma kat. A i stanowi materiał archiwalny? Czy wtedy takie udostępnienie podlega ustawie o narodowym zasobie archiwalnym, mówiącej że materiały archiwalne udostępnia się bezpłatnie? I jak to liczyć, bo w zasadzie koperta gdzie dowód wydano przed 1979 od początku ma kat. A, nawet jak osoba której koperta dotyczy żyje. I ta koperta jest na stanowisku w zbiorze kopert, i gdyby wtedy ktoś chciał dane z tej koperty to musi uiścić opłatę.
A czy gdy koperty osób zmarłych trafią do archiwum zakładowego to wtedy nadal powinno się pobierać opłatę, interpretując przepis że nadal one stanowią zbiór Rejestru Dowodów Osobistych, tyle że zmieniły miejsce przechowywania ze stanowiska do archiwum zakładowego czy powinny być udostępnione bezpłatnie?
A co z kopertami osób zmarłych, które mają kat. B50 lub B10 - wtedy one nie stanowią materiałów archiwalnych, więc od udostępnienia nadal będzie się pobierało opłatę, mimo iż będą one już w archiwum zakładowym?
Z góry przepraszam jeśli zamieszałam.

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Odp: Udostepnianie kopert dowodowych
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 11, 2023, »
Przepisy dot. nieodpłatnego udostępniania materiałów archiwalnych (jak cały art. 16-16f UNZA) dotyczą jedynie tzw. podmiotów zobowiązanych (tych, które wymieniłem w poprzednim poście).
U Ciebie obowiązuje opłata z rozporządzenia, niezależnie od kategorii archiwalnej.
Koperty dowodowe w AZ wciąż są częścią zbioru Rejestru Dowodów Osobistych (jedynie obszar przetwarzania danych uległ zmianie).
« Ostatnia zmiana: Październik 11, 2023, wysłana przez Rovan »

Offline Danutka

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 101
Odp: Udostepnianie kopert dowodowych
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 11, 2023, »
Myślałam podobnie, ale nie byłam pewna. Dziękuje bardzo :)