Autor Wątek: Nadzór archiwalny - kontrola warunków przechowywania dok. cyfrowych  (Przeczytany 23008 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Grzegorz Gałęzowski

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 444
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 20, 2009, »
Celem kontroli było ustalenie czy w danej instytucji dokumenty elektroniczne są ewidencjonowane, przechowywane, klasyfikowane i kwalifikowane oraz zabezpieczone przed utratą i nieuprawnionymi zmianami zgodnie z obowiązującymi przepisami, szczególnie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 października 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi (Dz. U. Nr 206, poz. 1518). A także czy istniejący w podmiocie kontrolowanym system teleinformatyczny spełnia minimalne wymagania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. Nr 212, poz. 1766). Dodatkowo zostało wykonane rozpoznanie infrastruktury sprzętowej.

Tak bardziej konkretnie. Interesowały mnie takie elementy jak:

-bazy danych (silniki bazodanowe, struktura baz, klasyfikacja archiwalna, zajmowana powierzchnia, archiwizacja/backup, zabezpieczenia techniczne, kontrola dostępu, kto odpowiada za poszczególne elementy itd.),
-ewidencja dokumentów elektronicznych (podobnie jak powyżej),
-strony Internetowe danej instytucji i BIP (podobnie jak powyżej),
-funkcjonowanie wyspecjalizowanych systemów teleinformatycznych,
-polityka bezpieczeństwa danych,
-instrastruktura sprzętowa.

Od strony czysto technicznej interesowały mnie także takie informacje:

1. Polityka podziału kont administratorów, użytkowników i programistów (przydzielanie odpowiednich uprawnień zgodnie z wymaganiami instytucji):
-Zabezpieczenia uprawnień i haseł związanych z kontem administratora.
-Czy wszystkie konta użytkowników są zabezpieczone hasłami, oraz czy zostały stworzone procedury informowania pracowników o niebezpieczeństwach związanych z używaniem wspólnych haseł i kont?
-Czy wykorzystywane są narzędzia kontrolne do monitorowania aktywności użytkowników lub ewentualnie czy zostały stworzone własne procedury kontrolne w przypadku gdy procedury dostarczone przez producenta oprogramowania nie są dostatecznie szczegółowe?
2. Czy zostały opracowane metody zabezpieczania baz danych przed nieautoryzowanym wprowadzaniem zmian jej obiektów przez opracowanie dokumentów oraz zarządzanie procedurami detekcyjnymi?
3. Jakie są stosowane w używanych bazach:
-Uprawnienia
-Przywileje
-Role
-Synonimy (czyli skróty dla nazw tabel, widoków, procedur itd.)
-Perspektywy (łączenie kilku tabel dla ukrycia prawdziwych nazw tabel)
-Warto zwrócić także uwagę na bufor zwracanych zapytań
4. Czy używana jest VPD czyli Virtual Private Database (dotyczy niektórych silników db)?
5. Czy są używane takie procedury jak:
-obserwowanie logowania (audit session)
-obserwowanie działań (audit role)
-obserwowanie obiektów manipulowania na danych
-ochrona zapisu obserwacji
- szyfrowanie i deszyfrowania przechowywanych informacji w bazie danych
-administrowanie zasadami bezpieczeństwa?
6. Czy następuje filtracja na następujących kryteriach:
-nazwy hostów lub adresów IP,
-nazwy docelowych usług baz danych,

Backup bazy.
1. Czy tworzone są kopie zapasowe?
2. Czy tworzone są zwielokrotnione kopie baz danych (replikacje)?

Żeby nie komplikować można by opracować ankietę, w której byłaby prośba o podanie:

- nazwy baz danych,
- ich krótkie opisy (jakie dane są w niej gromadzone),
-  kto jest jej właścicielem (czy jest to baza własna instytucji czy baza
przekazana lub udostępniona do przetwarzania),
- jej symbol klasyfikacyjny RWA,
- jej kwalifikacja archiwalna,
- jej wielkości ? w przestrzeni dyskowej oraz w liczbie rekordów
(jeżeli to jest tylko możliwe),
- formatów przechowywanych w niej danych,
- sposobu jej zabezpieczenia przed utratą danych (tworzenie kopii
zapasowych - backupów, pełnych lub przyrostowych, w jakich cyklach),
- sposobu jej archiwizowania (chodzi o to, czy były wykonywane i są
przechowywane kopie bazy lub jej zawartości z lat ubiegłych, z jaką
częstotliwością, na jakich nośnikach).

Mam nadzieję że niczego nie pominąłem. Jak coś sobie jeszcze przypomnę to napiszę.



« Ostatnia zmiana: Listopad 20, 2009, wysłana przez Grzegorz Gałęzowski »

Offline luke

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 20, 2009, »
Grzegorzu,
czy wszystkie te ustalenia, o których napisałeś, zostały przez Ciebie umieszczone w protokole kontroli?
Drugie pytanie, czy Twoja kontrola była przeprowadzana w ramach kontroli ogólnej, czy też zarządzono kontrolę problemową której jak sam napisałeś 
Cytuj
Celem kontroli było ustalenie czy w danej instytucji dokumenty elektroniczne są ewidencjonowane, przechowywane, klasyfikowane i kwalifikowane oraz zabezpieczone przed utratą i nieuprawnionymi zmianami zgodnie z obowiązującymi przepisami, szczególnie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 października 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi (Dz. U. Nr 206, poz. 1518). A także czy istniejący w podmiocie kontrolowanym system teleinformatyczny spełnia minimalne wymagania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. Nr 212, poz. 1766). Dodatkowo zostało wykonane rozpoznanie infrastruktury sprzętowej.

Offline Grzegorz Gałęzowski

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 444
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 20, 2009, »
Kontrola została przeprowadzona w ramach kontroli ogólnej podmiotu, sporządzono odrębny protokół dotyczący
systemu teleinformatycznego, formularz został nieco zmieniony w porównaniu z formularzem wprowadzonym przez NDAP
dla kontroli ogólnych.
« Ostatnia zmiana: Listopad 25, 2009, wysłana przez Grzegorz Gałęzowski »

Offline luke

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 20, 2009, »
Dziękuję za odpowiedź,
pytania stąd, że była to chyba pierwsza, na taką skalę,przeprowadzona kontrola, z uwzględnieniem tylu zagadnień. Podczas przeprowadzanych przeze mnie kontroli wiele razy opisywałem funkcjonalności różnych baz danych, ale nigdy z taką dokładnością, jak tak przytoczona przez Ciebie. Sądzę, że teraz wszyscy będziemy wiedzieć na co również warto zwrócić uwagę, choć jak słyszałem od informatyka, mogą być chyba problemy z uzyskaniem tak szczegółowych informacji, ale najpierw trzeba spróbować.
Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam

Offline Grzegorz Gałęzowski

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 444
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 20, 2009, »
Zgadzam się z tym informatykiem. Trudno jest uzyskać tak szczegółowe informacje.

Offline Grzegorz Gałęzowski

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 444
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 20, 2009, »
Ze względu na to że nie tylko archiwiści interesują się tym tematem, postanowiłem umieścić tutaj jeszcze prawne aspekty przechowywania danych.

Jeżeli gdzieś są jakieś błędy proszę mnie poprawić.

Wśród międzynarodowych norm regulujących te zagadnienia ważny jest standard ISO 15489:2001 Information and Documentation - Records Management.

Informacje podlegające archiwizacji są kategoryzowane. Informacje należące do kategorii A, znajdujące się w archiwach państwowych, są przeznaczone do wieczystego przechowywania. Do dokumentów tej kategorii należą materiały archiwalne jednostek państwowych i samorządowych, takie jak statuty, zarządzenia wewnętrzne, bilanse. Do kategorii B należy dokumentacja nierachiwalna niszczona po określonym czasie, na przykład listy płac. Do 1991 roku listy płac przechowywano przez 12 lat (kategoria B 12). Okres przechowywania był zdefiniowany w rzeczowym wykazie akt załączonym do rozporządzenia Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z 25 lipca 1984 roku w sprawie zasad klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych (Dz. U. nr 41, poz. 216).

Zgodnie z Ustawą z 17 października 1991 roku o rewaloryzacji emerytur i rent (Dz. U. nr 104, poz. 450) dokumentacji płacowej powstałej po 1980 roku nie należy niszczyć. Okres przechowywania akt płacowych precyzuje Komunikat ZUS (Ses-077-18/99) z 10 listopada 1999 roku w sprawie dokumentowania okresów zatrudnienia i wysokości wynagrodzeń.

Zasady przechowywania danych osobowych są określone w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 czerwca 1998 roku dotyczącym warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. z 1998 r. nr 80, poz. 521). W § 12 tego rozporządzenia zapisano:

1.   Kopie awaryjne, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt. 4, nie powinny być przechowywane w tych samych pomieszczeniach, w których przechowane są zbiory danych osobowych eksploatowane na bieżąco.
2.   Kopie awaryjne należy:
1.)   okresowo sprawdzać pod kątem ich dalszej przydatności do odtworzenia danych w przypadku awarii systemu,
2.)   bezzwłocznie usuwać po ustaniu ich użyteczności.

Przechowywanie materiałów archiwalnych

Wymagania związane z przechowywaniem materiałów archiwalnych są określone w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 listopada 2006 roku w sprawie wymagań technicznych formatów zapisu i informatycznych nośników danych, na których utrwalono materiały archiwalne przekazywane do archiwów państwowych (Dz. U. z 2006 r., nr 206, poz. 1519).

W § 2 rozporządzeniu zapisano:

1.   Informatyczny nośnik danych powinien być:
1)   oznakowany w sposób pozwalający na jednoznaczną identyfikację,
2)   przystosowany do przenoszenia pomiędzy urządzeniami odczytującymi,
3)   dostosowany do przechowywania w temperaturze 18-22 stopni C przy wilgotności względnej 40-50%.
2.   Informatyczny nośnik danych powinien zapewniać możliwość wiernego odczytywania danych w urządzeniach produkowanych przez różnych producentów, właściwych dla danego typu nośnika.

Zgodnie z rozporządzeniem (§4) materiały archiwalne przechowuje się w postaci niezaszyfrowanej. Ponadto w rozporządzeniu są określone wymagania dotyczące dodatkowych informacji, jakie muszą być przekazywane wraz z nośnikiem danych (§ 5):

1.   Informatyczny nośnik danych przekazuje się wraz z informacją zawierającą:
1)   nazwę podmiotu przekazującego;
2)   tytuł zwięźle określający zawartość nośnika;
3)   datę wykonania zapisu na nośniku;
4)   informację o tym, czy dane stanowią informacje chronione ustawą, a w szczególności klauzulę tajności;
5)   wskazanie oprogramowania i urządzeń użytych do wykonania zapisu.
2.   Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna być w sposób niebudzący wątpliwości przyporządkowana do oznaczenia nośnika.

Przechowywanie ksiąg rachunkowych

Zasady przechowywani ksiąg rachunkowych są określone w Ustawie z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 1994 r. nr 121, poz. 591). Rozdział 8 tej Ustawy, zatytułowany Ochrona danych, zawiera m.in. następujące artykuły:

Art. 71.
1.   Dokumentację (...) należy przechowywać w należyty sposób i chronić przed niedozwolonymi zmianami, nieupoważnionym rozpowszechnianiem, uszkodzeniem lub zniszczeniem.
2.   Przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera ochrona danych powinna polegać na stosowaniu odpornych na zagrożenia nośników danych, na doborze stosowanych środków ochrony zewnętrznej, na systematycznym tworzeniu rezerwowych kopii zbiorów danych zapisanych na nośnikach komputerowych, pod warunkiem zapewnienia trwałości zapisu informacji systemu rachunkowości, przez czas nie krótszy od wymaganego do przechowywania ksiąg rachunkowych, oraz na zapewnieniu ochrony programów komputerowych i danych systemu informatycznego rachunkowości poprzez stosowanie odpowiednich rozwiązań programowych i organizacyjnych chroniących przed nieupoważnionym dostępem lub zniszczeniem.

Art. 73.
(...)
3.   (...) treść dowodów księgowych może być przeniesiona na nośniki danych pozwalające zachować w trwałej postaci zawartość dowodów. Warunkiem stosowania tej metody przechowywania danych jest posiadanie urządzeń pozwalających na odtworzenie dowodów w postaci wydruku, o ile inne przepisy nie stanowią inaczej.

Art. 74.
1.   Zatwierdzone roczne sprawozdania finansowe podlegają trwałemu przechowywaniu.
2.   Pozostałe zbiory przechowuje się co najmniej przez okres:
1.   księgi rachunkowe - 5 lat,
2.   karty wynagrodzeń pracowników bądź ich odpowiedniki ? przez okres wymaganego dostępu do tych informacji, wynikający z przepisów emerytalnych, rentowych oraz podatkowych, nie krócej jednak niż 5 lat,
3.   dowody księgowe dotyczące wpływów ze sprzedaży detalicznej - do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy, nie krócej jednak niż do dnia rozliczenia osób, którym powierzono składniki aktywów objęte sprzedażą detaliczną.,
4.   dowody księgowe dotyczące wieloletnich inwestycji rozpoczętych, pożyczek, kredytów oraz umów handlowych, roszczeń dochodzonych w postępowaniu cywilnym lub objętych postępowaniem karnym albo podatkowym - przez 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym operacje, transakcje i postępowanie zostały ostatecznie zakończone, spłacone, rozliczone lub przedawnione.
5.   dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości ? przez okres nie krótszy niż 5 lat od upływu jej ważności.
6.   dokumenty dotyczące rękojmi i reklamacji - 1 rok po terminie upływu rękojmi lub rozliczeniu reklamacji,
7.   dokumenty inwentaryzacyjne - 5 lat,
8.   pozostałe dowody księgowe i dokumenty - 5 lat.
3.   Okresy przechowywania ustalone w ust. 2 oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą.

Przechowywanie akt sądowych

W rozporządzeniu (Dz. U. nr 46, poz. 443) ustalono okresy przechowywania akt sądowych. Zgodnie z rozporządzeniem akta dzieli się na dwie grupy: A i B, w zależności od kategorii spraw. Do kategorii A zalicza się m.in. sprawy karne (przestępstwa przeciwko pokojowi, ludzkości i wojenne, przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej, przeciwko wolności sumienia, zbrodnie wojenne, odszkodowania za niesłuszne skazanie czy aresztowanie), wykroczeniowe (jeżeli sąd przekazał zagadnienie prawne do Sądu Najwyższego), cywilne i gospodarcze (ochrona praw autorskich czy rejestr przedsiębiorców). Pozostałe sprawy należą do kategorii B.
Kategorię A, np. sprawy karne, w których wymierzono dożywocie lub 25 lat - 50 lat, tam gdzie 5 lat więzienia - 30 lat.
Pierwsze, po okresie przechowywania w sądzie, są przekazywane do właściwego archiwum państwowego, drugie są niszczone.

Przechowywanie danych związanych z usługami certyfikacyjnymi i bankowymi

Ogólne zasady przechowywania tego typu danych, które są związane z funkcjonowaniem systemów podpisu cyfrowego, są podane w ustawie o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r., nr130, poz. 1450).  Zgodnie z tym podmioty świadczące usługi certyfikacyjne muszą bezpiecznie przechowywać i archiwizować dokumenty i dane w postaci elektronicznej. Nie dotyczy to danych, które służą do składowania podpisu elektronicznego. W artykule 13 p. 2 zapisano, że dla podmiotów kwalifikowanych czas trwania obowiązku przechowywania danych i dokumentów jest określony na 20 lat.

Bardziej dokładne informacje znajdziemy w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2003 roku w sprawie zasad tworzenia, utrwalania, przechowywania i zabezpieczania, w tym zastosowaniu podpisu elektronicznego, dokumentów bankowych sporządzanych na elektronicznych nośnikach informacji (Dz. U. z 2003 r., nr 193, poz. 1889).

Przechowywanie dokumentów związanych z obrotem instrumentami finansowymi

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2005 w sprawie postępowania z dokumentami związanymi z dokonywaniem niektórych czynności regulowanych ustawą o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r., nr 242, poz. 2041) jest określony sposób przechowywania i zabezpieczania na elektronicznych nośnikach informacji dokumentów związanych z dokonywaniem czynności dotyczących obrotu papierami wartościowymi lub innymi instrumentami finansowymi, lub innych czynności wykonywanych w ramach działalności podmiotów w obszarze regulowanym ustawą o obrocie instrumentami finansowymi.


« Ostatnia zmiana: Listopad 20, 2009, wysłana przez Grzegorz Gałęzowski »

Offline Grzegorz Gałęzowski

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 444
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 20, 2009, »
Wspomniałem o polityce bezpieczeństwa. Zgodnie z polską normą Wytyczne do zarządzania bezpieczeństwem systemów informatycznych "polityka bezpieczeństwa instytucji w dziedzinie systemów informatycznych to zasady, zarządzania i procedury, które określają, jak zasoby - włącznie z informacjami wrażliwymi - są zarządzane, chronione i dystrybuowane w instytucji i jej systemach informatycznych" (PN 13335, 1999).

Polityka bezpieczeństwa powinna polegać na przekazaniu wszystkich informacji niezbędnych do podejmowania właściwych decyzji dotyczących bezpieczeństwa.

Offline nikodem.b

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 144
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 20, 2009, »
No i wszystko pięknie! A teraz proszę uprzejmie o podanie podstawy prawnej tak szczegółowej kontroli, którą przeprowadził Pan Grzegorz i która tak zachwyciła luke...
NIKodem

Offline Grzegorz Gałęzowski

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 444
  • Płeć: Mężczyzna
Nadzór
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 21, 2009, »
Zapomniałem jeszcze przedstawić fragment Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lutego 2003 roku w sprawie zasad tworzenia, utrwalania, przechowywania i zabezpieczania, w tym przy zastosowaniu podpisu elektronicznego, dokumentów bankowych sporządzony na elektronicznych nośnikach informacji. W § 6 zapisano:

1.   Przechowywanie dokumentu związanego z określoną czynnością bankową nie może być krótsze od okresu określonego w odrębnych przepisach.
2.   Jeżeli okres trwałości zapisu na elektronicznym nośniku informacji, określony przez producenta tego nośnika, jest krótszy od wymaganego okresu przechowywania dokumentu, to utrwalone na nośniku dokumenty należy przenieść na inny elektroniczny nośnik informacji przed upływem gwarantowanego przez producenta okresu trwałości zapisu. Elektroniczny nośnik informacji, z którego przeniesiono zapis, podlega fizycznemu zniszczeniu.
3.   Po upływie wymaganego okresu przechowywania dokument może zostać usunięty z elektronicznego nośnika informacji w sposób nieodwracalny. W przypadku upływu wymaganego okresu przechowywania wszystkich dokumentów utrwalonych na elektronicznym nośniku informacji nośnik ten może zostać zniszczony.
4.   Dokumenty przechowuje się co najmniej w dwóch kopiach, każda na innym egzemplarzu lub rodzaju elektronicznego nośnika informacji. Miejsca przechowywania nośników obydwu kopii powinny zapewniać bezpieczeństwo zapisanego na nich dokumentu.
5.   Każdy elektroniczny nośnik informacji, użyty do przechowywania dokumentów, powinien mieć swój identyfikator.
6.   Podmiot zobowiązany, na podstawie odrębnych przepisów lub zawartych umów, do przechowywania dokumentu ma obowiązek prowadzenia ewidencji elektronicznych nośników informacji użytych do przechowywania dokumentów.


Offline nikodem.b

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 144
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 22, 2009, »
Halo!
Czy to jest forum jednego aktora?! >:(
Jeszcze raz uprzejmie proszę o podanie podstawy prawnej kontroli przeprowadzanych przez Pana Gałęzowskiego...
Bo, dalibóg...jeżeli w moim zakładzie pracy pojawi się z archiwum państwowego osoba, która zechce sobie pogmerać w bazach danych zawierających np. ewidencję umów z kontrahentami, tudzież rejestr dłużników, to psami poszczuć każę!!!

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #25 dnia: Listopad 22, 2009, »
Spokojnie Nikodemie. Forum opiera się na dobrowolności - wyrażania poglądów, dzielenia się wiedzą, zadawania pytań, jak również odpowiadania na nie.
Poza tym zważywszy że, jak napisał Grzegorz:
Cytuj
Moja kontrola była przeprowadzona w ramach kontroli ogólnej.

oraz
Cytuj
Celem kontroli było ustalenie czy w danej instytucji dokumenty elektroniczne są ewidencjonowane, przechowywane, klasyfikowane i kwalifikowane oraz zabezpieczone przed utratą i nieuprawnionymi zmianami zgodnie z obowiązującymi przepisami, szczególnie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 października 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z dokumentami elektronicznymi (Dz. U. Nr 206, poz. 1518). A także czy istniejący w podmiocie kontrolowanym system teleinformatyczny spełnia minimalne wymagania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. Nr 212, poz. 1766).

oraz jeśli sobie odpowiesz na pytanie czy Twoja instytucja jest w ogóle pod nadzorem ap i czy możesz się spodziewać w związku z tym ich kontroli, to chyba wszystko jest jasne.
Jarek Orszulak

Offline nikodem.b

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 144
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #26 dnia: Listopad 22, 2009, »
Ależ ja się z tym zgadzam. Rozumiem też co było celem kontroli. I mniejsza o to, w ramach czego była owa kontrola przeprowadzona. Tylko nadal nikt mi nie podał PODSTAWY PRAWNEJ przeprowadzonych czynności kontrolnych. Żaden z przytoczonych przepisów nie zawiera delegacji dla jakiegokolwiek archiwum państwowego do przeprowadzania tak szczegółowych kontroli. Proszę mnie poprawić, jeśli się mylę. Bodajże jedyny przepis, na który trafiłem, to art. 28 pkt 4 ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach - tylko że tam mowa jest wyłącznie o kontroli postępowania z materiałami archiwalnymi! Tymczasem moje rejestry i ewidencje w postaci elektronicznej nie zawierają żadnych informacji o wartości historycznej, ergo nie podlegają kontroli przez przedstawicieli archiwum państwowego.

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #27 dnia: Listopad 22, 2009, »
Postać dokumentacji nie ma znaczenia przy ocenianiu co jest materiałem archiwalnym a co nie, spójrz na ustawową definicję materiałów archiwalnych.
Jarek Orszulak

Offline nikodem.b

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 144
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #28 dnia: Listopad 22, 2009, »
Owszem, nie ma. Ale już obowiązujący w firmie i uzgodniony z archiwum państwowym rzeczowy wykaz akt wyraźnie wskazuje, co jest, a co nie materiałami archiwalnymi!
Zresztą sprawa wydaje się poważniejsza. Wygląda na to, że uprawnienia kontrolne archiwów państwowych opierają się na wątlutkich podstawach. Brak precyzyjnych uregulowań prawnych tej materii (chyba, że jednak takowe są, ale jak dotąd nikt z p.t. forumowiczów nie wskazał tu żadnych przepisów) przy dobrej obsłudze prawnej kontrolowanej firmy mogą już na wstępie zakończyć ową "radosną twórczość" kontrolera z archiwum państwowego.

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Nadzór
« Odpowiedź #29 dnia: Listopad 22, 2009, »
Wykazy akt nie różnicują kategorii archiwalnej ze względu na to czy dokumentacja jest elektroniczna czy papierowa.
Jeśli uważasz że warto dyskutować nad uprawnieniami kontrolnymi archiwów państwowych w ogóle, to chyba najlepiej założyć osobny wątek na forum.
Jarek Orszulak