Autor Wątek: awans archiwisty  (Przeczytany 9928 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rojber

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 6
awans archiwisty
« dnia: Sierpień 11, 2009, »
Witam

Jestem młodszym archiwistą w jednym z AP i chciałbym się dowiedzieć od was jakie są zasady awansu? Dyrekcja odsyła mnie do aktów prawnych a tutaj wyczytałem, że należy to od dobrej woli pani/pana kierownika. Zaznaczyć pragnę, że jestem magistrem z tytułem historyk-archiwista i żenuje mnie to, że jako jedyny mam wykształcenie kierunkowe a zarobki wiadomo jakie :'( Wdzięczny będę za wszelkie informacje.

Offline Bolek

  • kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 628
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: awans archiwisty
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 11, 2009, »
Awans zależy chyba nie tyle od kierownika a od dyrektora danej placówki. A z tym to różnie bywa. Jedni pną się w górę, a inni stoją w miejscu albo nawet są degradowani. Niby jakieś przepisy są ale ja ich na oczy nie widziałem i nie potrafię Ci napisać po ilu latach należy się awans. Pracuje już blisko dekadę i stopień jaki otrzymałem przy angażu dalej mam. Kwestia jest taka. Jeśli za wyższym stopniem nie idzie podwyżka zarobków to nie ma naprawdę o co się szarpać, chyba tylko dla poprawy swojego samopoczucia.
pzdr.
prawy obrońca lewego słupka

Offline rojber

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 6
Odp: awans archiwisty
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 12, 2009, »
Dziękuję za odpowiedź
Zapomniałem dodać, że mój przełożony powiedział mi o "osiągnięciu" tytułu archiwisty po przepracowaniu 2 lat, ale nie podał żadnego artykułu, kwitując że podobno zapoznałem się z rozporządzeniami i ustawami w pierwszych dniach angażu (kto to wszystko czyta niech podniesie rękę do góry). Wiem jedynie, że młodszy archiwista to stanowisko pomocnicze w służbie cywilnej. 

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: awans archiwisty
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 12, 2009, »
Młodszy archiwista to nie jest stanowisko pomocnicze, tylko wspomagające w służbie cywilnej, to nie to samo.
He, he, Twój bezpośredni przełożony nie jest na bieżąco z przepisami  :)
Zajrzyj do Dz. U. z 2007 r. Nr 12 poz. 79 - zał. nr 1 do rozporządzenia.
By być młodszym archiwistą czy archiwistą wystarczy mieć średnie wykształcenie, wyższe jest niezbędne dopiero dla starszego archiwisty, już od dawna nie ma wymogu przepracowania jakiegoś okresu czasu do uzyskania danego stopnia. Na pociechę Ci napiszę że swoją krótką przygodę z archiwum państwowym zacząłem i zakończyłem na stanowisku pomocnika archiwisty, mimo posiadanego wykształcenia.
Jarek Orszulak

Offline Wojciech Woźniak

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1132
Odp: awans archiwisty
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 13, 2009, »
Witam,
archiwiści z AP zapominają, że są członkami korpusu służby cywilnej. A ta, choć niebyt rozpieszczana przez kolejne rządy, daje jednak pewne możliwości awansu po spełnieniu bardzo konkretnych warunków. Co więcej awans na urzędnika, bo o tym mowa, daje się odczuć w kieszeni, a o to chyba chodzi Kolegom. I proszę nie podnosić argumentu, że zakres tematyczny egzaminu odbiega od archiwistyki - znam kilku archiwistów, którzy poradzili sobie z egzaminem na mianowanie i nie ucierpiał na tym ich profesjonalizm archiwistyczny.
Dodatkowo w archiwach od ponad roku trwa reforma kadrowa polegająca na wprowadzaniu wartościowania stanowisk pracy. Zróżnicowanie punktowe na zapewnić możliwość awansu nie tylko pionowego ale i poziomego. Dodatkowo pojawiają się oceny okresowe - nie wyobrażam sobie żeby w tej sytuacji ktoś wykazujący się zaangażowaniem, wiedzą, inicjatywą i profesjonalizmem mógł być niezauważany przez całe dekady i pomijany przez kierownictwo swojej placówki. A jeśli nawet - to tym bardziej warto rozważyć przystąpienie do egzaminu na urzędnika mianowanego...
Co zaś do awansu za wysługę lat... No cóż, nie wydaje mi się to najbardziej motywującym narzędziem zarządzania zasobami ludzkimi w nowoczesnym urzędzie.

pozdrawiam
Wojtek
Sometimes you eat the bear
and sometimes the bear eats you

Offline nikodem.b

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 144
Odp: awans archiwisty
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 15, 2009, »
Witam!
Ostatnio gdzieś czytałem, że pracownicy IPN (a zatem chyba także archiwiści tej instytucji) otrzymają w tym roku niskoprocentową (ale jednak) podwyżkę wynagrodzeń. Ciekaw jestem, o ile wzrosną w tym samym czasie wynagrodzenia "archiwistów państwowych". Domyślam się, że archiwiści IPN nie muszą zdawać specjalnych egzaminów, których "zakres tematyczny odbiega od archiwistyki", by dzięki temu "odczuwać w kieszeni" radość z eksploracji akt z dziejów najnowszych...
Pozdrawiam
NIKodem

Offline rojber

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 6
Odp: awans archiwisty
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 19, 2009, »
dziękuję Wojciechu
Jednak w swoim wywodzie nie podałeś żadnych podstaw prawnych czy rozporządzeń, które mógłbym wykorzystać w rozmowie z kierownikiem, wiem, że są wprowadzane zmiany w AP dotyczące wartościowania stanowisk, ale ustawa ustawą, a życie życiem:(
Z pewnością nie dotrwam do egzaminu na urzędnika mianowanego w mojej placówce, ponieważ żaden bank nie udzieli mi z takim wynagrodzeniem kredytu na mieszkanie. A z tego co widzę, to obowiązuje tu pewna "kolejka uprawnionych" do wszelkich szkoleń i podwyżek, cóż trzeba przywyknąć.

Offline Wojciech Woźniak

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1132
Odp: awans archiwisty
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 19, 2009, »
witam,
proszę zapoznać się z aktami wykonawczymi do ustawy o służbie cywilnej. I trochę więcej wiary w państwo prawa! :)
A po drugie - nie o to chodzi, by "dotrwać". Archiwa służą do długotrwałego przechowywania, ale nie ludzi, lecz akt. Za samo trwanie nikt nie będzie orderów przyznawał. Jest sporo możliwości działania na gruncie archiwistyki, na początek choćby to forum. :)
Sometimes you eat the bear
and sometimes the bear eats you

Offline rojber

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 6
Odp: awans archiwisty
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 19, 2009, »
dziękuję Wojciechu
Dz.U. 2007 nr 12 poz. 79 lub http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU20061701218 wynika stąd, że nie ma żadnego wymogu lat (a taki postawił mi mój kierownik) do awansu. Widocznie źle mnie zrozumiano, ale chodzi mi o to, że po skończeniu studiów 2. stopnia, praktyce studenckiej w różnych AP, stażu i okresie próbnym nie mam żadnego awansu, a podwyżka wyniosła "całe" 12,5 zł. Tyle samo a nawet więcej ma dziewczyna po maturze siedząca obok, więc po co studiowałem:/? Czy to nic nie znaczy?   

Offline rojber

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 6
Odp: awans archiwisty
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 07, 2009, »
Widzę, że duża liczba wyświetleń nie przekłada się na dyskusje, ale cóż. A co do kompetencji mojego kierownika, to napiszę, że ostatnio opracowywałem listy płac kat. A, a on nakazał mi zakwalifikować je na B 50, bo tak mam w otrzymanym instruktarzu pracownika opracowanym przez chłopaka po licencjacie z politologii :'( CO WY NA TO ???

Offline Bogusława Deryło

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 159
Odp: awans archiwisty
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 15, 2009, »
Szczerze mówiąc, listy płac obecnie mają kwalifikację B50, do 1991 r. bodajże miały B12, (potem krótko B20), a kat. A nie miały nigdy. Te kwalifikacje wynikają z rozporządzeń ministrów, a nie z instrukcji sporzadzanych przez archiwistów   
Tylko w jakiejś wyjątkowej sytuacji można by je zakwalifikować do kat. A, np. listy płac z jakiejś bardzo ważnej lub nietypowej instytucji.
Wygląda na to, że twój kierownik nie jest aż tak bardzo niekompetentny ....