Jednym z głównych zadań muzeów jest oddziaływanie dydaktyczno-wychowawcze.
W konwencjonalnych muzeach, informacje lub objaśnienia eksponowanych materiałów
prezentowane są za pomocą różnych paneli lub ulotek. Jednak taki tradycyjny sposób prezentacji
ma pewne wady. Po pierwsze w ten sposób możemy przedstawić bardzo mały zestaw informacji.
Wielkość informacji jest ograniczona przez fizyczny obszar panelu lub kartki papieru. Po drugie,
wielu ludzi nie widzi tego samego obiektu w tym samym czasie. W ostatnich latach, w celu
dostarczenia dodatkowych informacji dla zwiedzających udostępniane są komputerowe kioski informacyjne
lub terminale. Jednak to nie jest dobre rozwiązanie problemu prezentacji danych.
Ostatnio coraz głośniej o technologii, którą można wykorzystać i to nie tylko w muzeach
ale także w archiwach czy w innych instytucjach, których celem jest oddziaływanie dydaktyczno-wychowawcze.
Tą technologią jest Augmented Reality (rzeczywistość rozszerzona). Jest to system łączący świat rzeczywisty
z generowanym komputerowo. Zazwyczaj wykorzystuje się w tym celu obraz z kamery internetowej, na który
nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika.
W Augmented Reality obraz rejestrowany przez kamerę internetową przechwytywany jest przez określony program,
by następnie rozpoznać specjalny marker w rejestrowanym przez kamerę obszarze. W miejsce tego markera można
umieścić animację, podstawić grafikę 3D lub zamieścić informację.
Poniżej prosty przykład działania tej technologii:
http://www.youtube.com/watch?v=6_w6peenODYW internecie można znaleźć już trochę przykładów wykorzystania AR, są tworzone nawet specjalne książki które posiadają
wsparcie dla takiej technologii.