Autor Wątek: Porządkowanie dokumentacji medycznej  (Przeczytany 5176 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline quendi

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 1
Porządkowanie dokumentacji medycznej
« dnia: Kwiecień 24, 2008, »
Witam wszystkich,

niedawno podjąłem pracę jako archiwista zakładowy w szpitalu i szczerze mówiąc jestem przerażony bałaganem jaki zastałem. nie istnieją żadne spisy zdawczo-odbiorcze, dokumentacja była przekazywana okazjonalnie w sposób dowolny, dokumentacja znajduje się w kilku pomieszczeniach na regałach i podłodze w stosie. są to przede wszystkim historie chorób (90%) z różnych oddziałów szpitala i przychodni specjalistycznych. w jaki sposób uporządkować taką dokumentację w obrębie oddziału czy przychodni, alfabetycznie czy rocznikami?
Będę wdzięczny za wszelką pomoc i uwagi.
Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Marzec 06, 2010, wysłana przez Jarek »

Offline Necho

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 36
Odp: porządkowanie dokumentacji medycznej
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 25, 2008, »
Witam na forum!

Metoda porządkowania historii chorób jest mocno uznaniowa. W Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 30 lipca 2001 r. w sprawie rodzajów dokumentacji medycznej, sposobu jej prowadzenia oraz szczegółowych warunków jej udostępniania znajdziemy jedynie informację, iż:  "Przechowywana dokumentacja musi być skatalogowana tak, aby umożliwić szybkie z niej korzystanie"'
Jak to wygląda w praktyce?
1) W przypadku przychodni rejonowych dokumentacje porządkuje się w ramach ulic alfabetycznie.
2) W przypadku szpitali w ramach oddziałów alfabetycznie.
Minusem takiego podejścia do sprawy jest to, że w razie występowania dopływów zburzony zostaje uprzednio nadany porządek.

Dlatego lepszym rozwiązaniem jest stworzenie ewidencji elektronicznej. Dzięki temu wystarczy stworzyć spis "z natury" historii chorób, natomiast szybki dostęp do nich zapewni nam mechanizm wyszukiwania w komputerze. Nie musimy się przez to bawić w nadawanie im układu alfabetycznego.  Należy jedynie pamiętać, aby nie przemieszać ze sobą dokumentacji z różnych oddziałów, a tym bardziej z różnych przychodni.

Offline nowy_uzytkownik

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 20
Odp: Porządkowanie dokumentacji medycznej
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 11, 2020, »
Cześć, właśnie szukałam podpowiedzi, jak porządkować dokumentację medyczną.
Z tym, że u mnie sprawa wygląda odrobinę inaczej - sekretariaty zwróciły się z pytaniem, jak maja usprawnić wyszukiwanie kart pacjentów, gdy przyjdzie kontrola i zażąda konkretnego pacjenta/choroby (pracuję w instytucie naukowo-badawczym, nie jesteśmy szpitalnemu ani przychodnią/poradnią, mamy pacjentów np. do grantów lub innych badań). Oczywiście, jakoś do tej pory sobie radzili, ale zdaje mi się, że chcieli by to usprawnić.
De facto nie zajmuję się tym, jako archiwistka, ale jakoś chciałabym im pomóc.
Pierwsze i najprostsze rozwiązanie, jakie mi przyszło do głowy to robić po prostu spis pacjentów alfabetyczny przy którym oczywiście można przy okazji zaznaczny na co choruje/na co był badany - i taki spis elektroniczny pomoże im przecież błyskawicznie wyszukiwać pacjentów.
Innego pomysłu na razie nie mam - dlatego zwracam się o pomoc do Was - możecie po krótce przedstawić, jako to funkcjonuje u Was? Jak sekretariaty/pracownicy szukają konkretnych pacjentów/chorób?
Dzięki!