W wolnej chwili, żeby dyskusja nie umarła
Cóż, niczego nie należy przedłużać ponad miarę
Spróbujmy zebrać nasze spostrzeżenia.
Stan obecny:
-sposób prowadzenia ewidencji w az nie jest całościowo określony przez ogólnie obowiązujące przepisy.
-póki co formalnym środkiem ewidencji mogą być jedynie papierowe: dowód przekazania akt do az czyli spis zdawczo-odbiorczy, dokumenty brakowania, spisy przekaz. materiałów arch. do ap, karty udostępnienia,
Nasze postulaty oraz dostrzegane możliwości ewidencji komputerowej az:
-spełnianie funkcji dotychczasowej ewidencji,
-możliwość szybkiego wyszukiwania,
-możliwość ewidencjonowania udostępnień,
-generowanie inwentarza topograficznego,
-możliwość udostępnienia spisów w sieci,
-jednorazowe wprowadzanie każdej informacji do ewidencji,
-oprogramowanie do obsługi az powinno zapewnić pełną kontrolę wprowadzanych przez użytkownika zmian w bazie (logowanie przy pomocy nazwy użytkownika i hasła),
-idealne rozwiązanie - komputerowy spis będzie zarówno dowodem (wiarygodnym elektronicznym dokumentem) przekazania papierowej dokumentacji jak i łatwym do przeszukiwania środkiem ewidencji,
Wnioski:
-konieczność zintegrowania elektronicznej ewidencji az z systemem elektronicznego obiegu dokumentacji w jednostce,
-przy możliwości użycia komputerowych programów należy rozważyć możliwość zmiany obecnie obowiązującego sposobu prowadzenia ewidencji w archiwach zakładowych,
-niemożność wyeliminowania "czynnika ludzkiego"
-taki program muszą/mogą stworzyć jedynie informatycy,
-ograniczona możliwość wprowadzenia elektronicznej ewidencji jako obowiązkowej
-ograniczenia we współpracy z firmami informatycznymi przy tworzeniu rozwiązań dla archiwów,
-a może nadzór ap nad az przez sieć informatyczną przy pomocy udostępnianego nieodpłatnie oprogramowania?